Blemarkedet vokser - og særligt blandt de ældre

mand-i-skov

5 måneder siden |  0 comments  |  Nyheder

Når man hører ordet bleer, tænker det fleste nok på bleer til babyer. Markedet for voksenbleer er dog voksende og det er med god grund. Bleer til ældre bliver mere og mere udbredt. Inkontinens er et tabubelagt problem, der dog sker for mange mennesker. Særligt ældre mennesker er ramt af inkontinens. Heldigvis er markedet for voksenbleer voksende. Det betyder, at der findes et stort udvalg af inkontinensprodukter til både mænd og kvinder.

I Japan overhalede inkontinensprodukter markedet for almindelige bleer i 2014. Selvom der ikke laves statistikker, der er offentligt tilgængelige, over hvor mange voksenbleer der sælges her i Danmark, er der ingen tvivl om at markedet er voksende. En af de store producenter er Tena, der står for en stor markedsandel. Selvom markedet måske ikke er lige så stort, som det var i Japan i 2014, vokser markedet stadig herhjemme.

Kommuner eller private?


Markedet for voksenbleer er besat af to helt store spillere – Tena og Abena. I modsætning til mange andre brancher, deler disse to store virksomheder stort set markedet mellem sig. Markedet skiller sig desuden ud fra mange andre markeder ved at have en stor andel på det offentlige marked. Mange ældre, der har problemer med inkontinens, får bevilget hjælp fra kommunen. Således bliver kommunerne en vigtig aftager af voksenbleerne.

Flere forskellige kilder i branchen peger på at det offentlige er den største kundegruppe for voksenbleer. Hvis man har problemet med inkontinens, kan man få bevilget inkontinensprodukter herunder bl.a. bleer. Man skal dermed ikke selv betale for bleerne. Den private kundegruppe er dog stigende. Først og fremmest vidner dette om, at folk ofte ikke ønsker at indvilge kommunen i et så privat problem. Det vidner desuden om, at mange oplever at deres bevilling bliver afvist af kommunen.

Tena som den helt store spiller


Tena er altså den helt store spiller på markedet for inkontinensprodukter. Tena har længe været en markant spiller i forhold til den offentlige kundegruppe, men begynder nu også at fokusere på detailhandlen. Tena har altså fået øjnene op for det private kundemarked, der ønsker at købe deres inkontinensprodukter i fred og ro nede i supermarkedet, i Matas eller på apoteket.

Tena har formået at se denne udvikling før deres konkurrenter og er således den eneste spiller på det private marked. Tena har først og fremmest været gode til at markedsføre deres produkter til de private kunder. De har desuden været gode til at gå opbygget et stærkt netværk af forhandlere i detailhandlen. Dette gør, at den anden store spiller på markedet, Abena, stort set ikke er repræsenteret i detailhandlen.

Flere kilder i branchen påpeger Tenas store position. En kilde udtaler f.eks. at man har behov for Tena til sin inkonsistens. Løsningen på problemet er altså efterhånden blevet forbundet med mærket. Tena er nærmest blevet synonym for voksenbleer. Positionen skyldes blandt andet den store markedsføringsindsats. Det skyldes dog også Tenas store udvalg af produkter. En ble er ikke bare en ble, og det har Tena erkendt.

EFTERLAD EN KOMMENTAR :

RELATEREDE ARTIKLER :

Det skal du give dine medarbejdere, når de går på barsel

Er du ansat i en virksomhed, eller måske leder du en afdeling af ansatte? Så vil du som mange andre støde på den situation, at en af dine medarbejdere eller ansatte annoncerer, at de skal have en lille ny. I den forbindelse er det meget normalt for b...

Read More...